Eijffinger blogt: wake up call nodig

Het rapport van de Adviescommissie Toekomst Banken (Commissie Maas) en de daaruit volgende code banken hebben beperkte verbetering gebracht voor consumenten. De belofte dat de klant voortaan centraal zou staan wordt mondjesmaat nageleefd.

Transparante tarieven, producten en diensten alsmede klantgericht en proactief advies zijn lang niet overal de standaard. De financiële sector staat in een spagaat met de samenleving.

De bancaire sector kan wel een wake-up call gebruiken, zo luidde ook een van de belangrijkste conclusies tijdens het debat over ‘De Bank van Morgen’, georganiseerd door BNR Nieuwsradio. ‘Stel dat Google een bank begint’ was de prikkelende stelling, die ons de gelegenheid bood tot een discussie over wat banken goed en fout doen en deden. Het lijkt soms wel of zij de code banken als een soort afvinklijst gebruiken. Zij moeten beter hun best doen om cultuurveranderingen tot stand te brengen.

Ik ben niet negatief over het hele Nederlandse bankwezen. Er zijn banken die wel een cultuuromslag maken (ING en SNS Reaal) en andere die daar niet in slagen (bijvoorbeeld ABN AMRO). Maar voor de maatschappelijke functie van banken en het centraal stellen van de stakeholders, bestaat onvoldoende aandacht. Het combineren van de publieke nutsfunctie van een bank en efficiënt bankieren met een passend risk management is een verantwoordelijkheid van raden van commissarissen. Momenteel, twee jaar na het rapport van de Commissie Maas, is op dit punt weinig verbeterd.

Het belang van de klant, is het belang van de bank. Betrouwbare en volledige informatie aan consumenten hoort daar bij. Gezien de complexiteit van het gemiddelde productenpakket zouden banken meer moeten doen aan financiële educatie en alfabetisering bij klanten, financial literacy.

Een degelijke bank, waar de klant koning is. Dat zou niet gek zijn.

Sylvester Eijffinger is is Hoogleraar Financiële Economie aan de UvT en blogt op zijn website regelmatig over financiële zaken.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.