Blog: Markethings.net

Het maken van een goede app is een vak apart en daarmee niet eenvoudig. Bovendien blijkt een goed idee niet alleen de sleutel tot succes. Nee, om een succesvolle goed verkopende app te hebben is het belangrijk om de app te promoten. Een goed uitgewerkt idee blijkt in de praktijk dus geen garantie te bieden voor een succesvolle applicatie. Hoe komt dat zo?

Groot aanbod App Store
Allereerst biedt de App Store een zeer groot aanbod. Zo biedt de App Store maar liefst 350.000 applicaties. Het is daarom heel moeilijk om op te vallen tussen al deze applicaties. Daarnaast worden iedere dag vele nieuwe apps ter goedkeuring aan Apple aangeboden.

Review-proces Apple
Apple keurt alle ingediende apps zelf. Het review-proces duurt doorgaans zo’n twee weken, hoewel er gevallen bekend zijn die veel langer maar ook korter duurden. Apple claimt dat gebruikers zo blijven gevrijwaard van kwaadaardige applicaties. Het komt in praktijk echter ook voor dat apps worden geweigerd om twijfelachtige redenen. Daarbij valt te denken aan apps die het huidige marketingbeleid wellicht in de weg staan of mogelijk het imago kunnen schaden.

AppEvent
Het AppEvent is een initiatief waarbij applicaties van Nederlandse en Belgische bodem worden gepromoot. “In de App Store, waar inmiddels ruim 350.000 applicaties te vinden zijn, is het immers niet gemakkelijk om op te vallen.” Het AppEvent-initiatief geeft deze Nederlandse en Belgische apps (ontwikkelaars) een podium.

Mobile Marketing
Een blogger gespecialiseerd in marketing heeft een lijst opgesteld met 50 tips hoe ontwikkelaars hun iOS-app kunnen promoten. Vandaag de dag lijken sociale media een extra kans te bieden. Vele ontwikkelaars houden op deze manier contact met de gebruikers van hun app. Tevens biedt het mogelijkheden tot interactie tussen gebruiker en ontwikkelaar. Initiatieven als het AppEvent geven applicaties (en ontwikkelaars) een podium en daarnaast is het voor ontwikkelaars ook zinvol om review-sites te benaderen voor een artikel.

App Wall WWDC
Tot slot nog een leuke video ter demonstratie van het gigantische aantal apps dat wordt gedownload. Apple bedacht dit voor de World Wide Developers Conference (WWDC).

What you’re seeing:
This visualization shows the activity of the 50,000 most popular App Store apps on 30 synchronized 24-inch LED Cinema Displays. Each app falls when downloaded and is sorted based on the color of its icon. It takes 10,800 apps to fill the displays completely.

http://www.youtube.com/watch?v=ZCW26uzaGLM

Markethings.net is een marketingblog voor studenten in en rondom Tilburg en wordt beheerd door Asset|Marketing.

Redactie: Mark Hoogerbeets

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.