Blog Markethings.net

Coca-Cola, ’s werelds grootste producent van niet alcoholische dranken, bestond op 8 mei 2011 exact 125 jaar. Dat moet worden gevierd en wij zijn allemaal van harte uitgenodigd!

Even opfrissen

Allereerst een lesje geschiedenis. Apotheker dr. Pemberton vond op 8 mei 1886 Coca-Cola uit. Hij experimenteerde met allerlei plantenextracten in het keukentje achter zijn drogisterij. Zijn doel was om een medicinaal drankje tegen duizelingen en algehele malaise te brouwen. Eén van deze mengsel was een kruidensiroop gemengd met koolzuurhoudend water à 5 cent per glas. Deze siroop staat tot op de dag van vandaag bekend als Coca-Cola. Sinds het grote succes wordt het recept bewaard in een bankkluis in Atlanta.

Marketing

Coca-Cola werd in 1887 geregistreerd als merknaam en is sinds de Olympische Spelen in Amsterdam (1928) verkrijgbaar in Nederland. Coca-Cola is sinds haar ontstaan in 1886 uitgegroeid tot hét bekendste merk ter wereld. 94 % van de wereldbevolking herkent het merk en Coca-Cola is universeel het bekendste woord na “OK”. Haar iconische status dankt het merk mede aan een de combinatie van de unieke, geheime formule, innovatieve reclamecampagnes en designiconen zoals het logo en de contourfles.

Iedereen bedanken

Coca-Cola weet maar al te goed ze haar 125 jarig bestaan aan haar klanten te danken heeft en wil daarom iedereen bedanken en bij het jubileum betrekken. Hessel de Jong, General Manager Benelux Operations: “Coca-Cola heeft een geweldige geschiedenis, waar we enorm trots op zijn. Hoewel de tijden zijn veranderd, is ons recept dat niet. Al 125 jaar verspreiden we „happiness” en in onze verjaardagscampagne zal het hier ook om draaien. Dit jubileum is een belangrijke mijlpaal die we graag vieren met al onze liefhebbers in Nederland (en de rest van de wereld). We willen iedereen bedanken voor hun merkliefde, want dankzij hen is Coca-Cola uitgegroeid tot het meest toonaangevende merk dat er vandaag de dag is”.

Wat is er te doen op het feest?

Gedurende de campagne in het tweede kwartaal van 2011 gaat een typisch Amerikaanse schoolbus als Coca-Cola „Boutique” door Nederland rijden. In de bus zijn de speciale Coca-Cola 125 jaar artikelen uit de online Boutique te zien en worden bezoekers op Coca-Cola getrakteerd. De 125 jaar artikelen lopen uit een van t-shirts en mini-koelkasten tot een reis voor twee personen naar New York en Atlanta. Verder is er een speciale expositie over 125 jaar happiness voor jong en oud.

Markethings.net is een marketingblog voor studenten in en rondom Tilburg en wordt beheerd door Asset|Marketing.

Redactie: Rik Posthumus

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.