‘Alfa’s en bèta’s anders creatief’

Hoe maak je ten volle gebruik van je creativiteit? Promovendus Peter Everts komt tot de conclusie dat organisaties creativiteit beter kunnen sturen als wordt ingespeeld op specifieke ‘alfa’  en ‘bèta’ creativiteit.   

Wat is creativiteit en hoe kunnen organisaties creativiteit bij medewerkers stimuleren? Evert onderscheidt twee vormen, namelijk ‘alfa-creativiteit’ en ‘bèta-creativiteit’. Alfacreatievelingen zijn de kunstenaars, beta-crea’s de ambachtsmensen. 

Volgens Evers ligt het verschil tussen deze twee vooral in het moment van de creatieve ‘vonk.’ Bij alfa’s komt eerst de vonk en daarna de inspanning, bij beta’s is dat andersom. Om alfa-creativiteit te stimuleren is ruimte en aanmoediging nodig, bèta-creatievelingen zoeken het meer in ontwikkeling van deskundigheid en analyse.  

Organisaties kunnen medewerkers stimuleren om hun creativiteit te gebruiken door hen in deze zaken te faciliteren. Maar om echt gebruik te maken van creativiteit op de werkvloer is ook creativiteit aan de top onontbeerlijk, aldus Everts. De top moet de creatieve inbreng van medewerkers daadwerkelijk weten te vangen en vertalen naar innovatie.

Peter Everts promoveerde op woensdag 19 oktober aan Tilburg University. Titel van zijn proefschrift: Creativiteitscreatie: Het spel, de passie en de verbeelding.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.