TILCOM-barometer: vertrouwen consument ingestort
Hoewel de angst om een baan te verliezen gelijk is gebleven, is een derde Nederlandse consument zich recentelijk slechter gaan voelen over de eigen financiële toekomst. Ze stellen grote aankopen dan ook massaal uit.
Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Tilburg Consumer Outlook Monitor (Tilcom) van de UvT en CentERdata. De TILCOM-barometer van consumentenemoties kwam in september 2011 uit op 19,8. In juni was dat nog 35,5.
Het voorzichtige herstel van de afgelopen twee jaar is met deze daling volledig ongedaan gemaakt. Overheidsbezuinigingen op talloze terreinen, de Griekse eurocrisis en het haperen van de economische groei hebben onmiskenbaar hun weerslag op het economische welbevinden van de Nederlandse consument en daarmee op het consumentenvertrouwen.
Nederlanders schatten de kans dat zij hun baan verliezen in het komend jaar lager in (16,3%) dan een kwartaal geleden (16,9%). “Dit remt de stevige dip in het consumentenvertrouwen nog enigszins. Als dit laatste lichtpuntje verdwijnt, raakt de binnenlandse consumptie nog verder in het slop”, aldus Jorna Leenheer, senior onderzoeker bij CentERdata. Over de Nederlandse en wereldeconomie is de Nederlandse consument nog veel negatiever gestemd dan over de persoonlijke financiën. Driekwart van de bevolking verwacht dat de Nederlandse economie en de wereldeconomie in het komend jaar zullen verslechteren.