Forse kritiek Ombudsman op DUO
De Dienst Uitvoering Onderwijs moet haar klachtbehandeling verbeteren. Opvallend is dat niet altijd voor een oplossingsgerichte, laagdrempelige insteek wordt gekozen. DUO zou extra moeten investeren in competenties van medewerkers gericht op effectieve communicatie, conflictherkenning en hantering. Dat schrijft de Nationale Ombudsman in een brief aan de instantie.
De Ombudsman uit daarin forse kritiek, onder meer over de brieven die aan studenten worden gestuurd. “De berichten van DUO missen overzichtelijkheid. Dat ligt deels aan de opbouw, deels aan de toonzetting. DUO heeft in dit opzicht wel verbeteringen doorge-voerd, maar het probleem lijkt daarmee nog niet verholpen te zijn. Voor mij blijft dit een punt van zorg. Ik overweeg komend jaar hiernaar een onderzoek in te stellen.”
“Met name de brieven aan klagers zijn vaak vrij formeel van toonzetting, zelfs in de fase die door DUO wordt aangeduid als informeel. Ik beveel u aan om te werken aan een verbetering van brieven, waarbij ik u aanbied gebruik te maken van de kennis die de Nationale ombudsman over dit onderwerp heeft opgedaan.”