Hoorcolleges zijn hopeloos ouderwets

Achterover leunen in een stoel en braaf luisteren naar de professor. Die vorm van onderwijs moet op de schop, betogen twee Amerikaanse medici. Het hoorcollege is volgens hen ernstig verouderd.

In een artikel in The New England Journal of Medicine pleiten de medici Charles Prober en Chip Heath voor nieuwe onderwijsmethoden aan universiteiten. De wetenschap heeft zich de afgelopen honderd jaar enorm ontwikkeld, schrijven zij, maar studenten worden nog steeds op dezelfde manier onderwezen als toen de gebroeders Wright aan hun eerste vliegtuigje sleutelden.

Beter onderwijs is volgens de medici mogelijk zonder dat het extra tijd kost. Waar het om draait, is dat informatie beter moet blijven “plakken” bij de studenten. In colleges moet de nieuwsgierigheid van studenten meer worden geprikkeld. “The perfect fuel for learning”, aldus de medici. Ook moeten docenten niet bang zijn om hun publiek emotioneel te betrekken bij de aangeboden stof. Ook dat zorgt ervoor dat informatie beter blijft hangen.

Het hoorcollege mag wel blijven bestaan van Prober en Heath, maar dan als videocollege. De student leert dan thuis de basisstof, zodat er tijdens colleges op de universiteit vol kan worden ingezet op spannend en praktijkgericht onderwijs. Volgens de medici halen studenten op deze manier aanzienlijk hogere cijfers.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.