Nieuw coffeeshopbeleid lost niets op
Het nieuwe coffeeshopbeleid is er vooral op gericht om de geloofwaardigheid van het Openbaar Ministerie een boost te geven. Toch zullen de maatregelen weinig effect hebben, omdat ze niets veranderen aan de kern van het huidige gedoogbeleid.
Dit schrijft Nicole Maalsté van TLS in haar artikel Aanpak coffeeshops ongeloofwaardig op de site socialevraagstukken.nl. In de vijfendertig jaar dat het gedoogbeleid nu van kracht is, zijn coffeeshops uitgegroeid tot commerciële bedrijven, constateert Maalsté. En dat is pijnlijk voor het Openbaar Ministerie.
Maalsté: “Met de grote coffeeshops is de gedooghouding (niet ingrijpen, niet slagvaardig zijn) van het OM te veel aan het licht gekomen. En gedogen is in strijd met de eigenlijke taak van het OM: het opsporen en vervolgen van strafrechtelijke praktijken”.
De wietpas is erop gericht om het gedoogbeleid minder zichtbaar te maken. Niet voor niets mogen coffeeshops maximaal tweeduizend leden hebben. De rookhuizen moeten weer kleinschalig worden.
Toch heeft dit op de lange termijn geen zin, vindt Maalsté. “Zolang de overheid de gedoogde voordeur en de niet-gedoogde achterdeur laat voortbestaan, zal het gedoogbeleid ongeloofwaardig blijven”. De wietpas is een wassen neus.
Nicole Maalsté (1966) is publicist en werkt als senioronderzoeker bij Politiek en Bestuur aan de UvT.
Lees het volledige artikel hier.