Checklist voor beoordeling papers en essays op komst
Er komt mogelijk een universiteitsbrede checklist voor de beoordeling van papers en essays. Zo wordt het systeem van beoordelingen transparanter. Het geeft bovendien meer houvast voor de studenten waar het gaat om hun eigen verbeter- en ontwikkelingspunten.
Fractie SAM had een notitie aan het College van Bestuur gestuurd waarin ze vraagt om zo’n checklist. Het gaat als het aan de studentenfractie ligt om een document waarbij de docenten diverse inhoudelijke aspecten van een essay of paper beoordelen, waaronder introductie, doelstelling, vraagstelling, strategie, theoretisch kader en waarbij ook een oordeel wordt gegeven over schrijfvaardigheid, verwijzingen, leesbaarheid en relevantie.
SAM schrijft: “Momenteel is de beoordeling van een paper of essay door een docent voor studenten erg ondoorzichtig. Het lijkt alsof de docent zelf kan bepalen wat hij of zij belangrijk vindt en wat het cijfer voor de student zal gaan worden. In de notitie over het toetsbeleid wordt gesteld dat er bij de beoordeling van een tentamen duidelijke antwoordmodellen moeten zijn waar een docent zich aan dient te houden: bij een paper of essay zijn deze er niet. Een checklist vormt een handvat waardoor de docent duidelijk moet onderbouwen waarom een bepaald cijfer is gegeven. De beoordelingscriteria worden zo gestandaardiseerd en komen daarmee overeen met het doel van een antwoordmodel. Hierdoor weten studenten precies waarom ze een bepaald cijfer hebben gekregen en ook voor docenten biedt dit een handvat zodat zij precies weten waarom zij een bepaald cijfer toekennen aan een paper of essay.”