Afvallen? Kijk niet naar dunne modellen

De maand januari is alweer bijna voorbij en dat betekent dat de goede voornemens een maand gelukt of mislukt zijn. Een voornemen wat ieder jaar weer voorbij komt, is afvallen. Wat is toch de beste manier om die kilootjes kwijt te raken? In ieder geval niet naar afbeeldingen van super slanke modellen kijken, want daar word je juist dikker van. Zo blijkt uit onderzoek van Anne Klesse van de UvT en Caroline Goukens, Kelly Geyskens en Ko de Ruyter van de Universiteit van Maastricht.

Het onderzoek werd gehouden onder vrouwen van 19 tot 25 jaar die minimaal twee kilo wilden afvallen. Zij volgden een dieetprogramma. Een week lang noteerden ze in een eetdagboek wat ze aten en dronken. Een deel van de vrouwen kreeg een eetdagboek met een extreem slank model op de voorkant. Zo werden ze een paar keer per dag geconfronteerd met dit model. De andere vrouwen kregen een dagboek met een neutrale afbeelding, namelijk een meetlint.

Het verschil in de twee kaften blijkt invloed te hebben op het eetgedrag. Zo vielen de vrouwen met het dunne model op de kaft niet af. Een aantal kwam zelfs aan. Het zien van het dunne model werkt volgens Klesse demotiverend. De afbeelding geeft hen het gevoel dat het doel onbereikbaar is. Het gevolg van deze gedachte is dat ze eerder stoppen met het dieet en gaan snacken. De vrouwen met de neutrale dieetafbeelding vielen wel allemaal af.

De onderzoekers deden een tweede experiment om hun resultaten te bevestigen. Dit gebeurde met soortgelijke proefpersonen. De ene helft ontving een eetdagboek met een onrealistisch dun model op de cover en op elke pagina. De andere helft kreeg een dagboek met dezelfde afbeelding, maar dan zo bewerkt dat het model er ‘normaal’ dun uitzag. De resultaten van het tweede experiment waren hetzelfde als bij het eerste. Klesse concludeert: vaak kijken naar extreem slanke modellen kan dus funest zijn voor je dieet.

De vier onderzoekers willen iets bereiken met hun uitkomst, namelijk: gezonde, realistische modellen in plaats van extreem slanke.

Hun paper “Repeated exposure to the thin ideal and implications for the self: Two weight loss program studies” is gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.