Winkelrondje Tilburg

Je bent er. En dan snel weer wegwezen, want uit onderzoek onder achtduizend dagjesmensen blijkt dat de doorsnee stadsbezoeker geen goed woord over heeft voor ‘het Oostblok van het Zuiden’, zoals ik mijn stad altijd placht te noemen. Ik kijk daar niet van op, want in de dertig jaar dat ik nu in Tilburg woon, kwam binnen de gemeentepolitiek altijd één constante voorbij: stadsbezoekers zouden een rondje willen winkelen.

Dat schijnt nogal een dingetje te zijn, zo’n winkelrondje. Dertig jaar is Tilburg daar nu al mee in de weer. Ik kan me zelfs herinneren dat er ooit een plan was om het Centraal Station enkele honderden meters te verplaatsen, omwille van dat rondje. Maar in 2020 is het dan eindelijk zover, als ik de plannen mag geloven zoals neergeschreven in de gemeentelijke visie ‘Versterking Kernwinkelgebied Centrum Tilburg’. Een logische looproute langs alle winkels in de binnenstad! Nooit meer enkel de Heuvelstraat op en af sjokken. Dan is alles opgelost.

Ik vraag het me af. Den Bosch, dat als winnaar uit de bus kwam bij het onderzoek, kent geen rondje – wél leuke, unieke, speciale winkeltjes die je nergens anders vindt. En de Tilburgse Kermis – het populairste evenement van de stad – is één lang lint. Daarover hoor ik nooit iemand klagen. En toch moet Tilburg de IKEA van het zuiden worden. Wat een genot zal dat zijn, zo’n vaste looproute langs alle Schoenenreuzen, Blokkers, Phonehouses, Feebo’s, C&A’s, Hema’s, Hunkemöllers, Zeemannen, Kruitvaten, Dixons en al die andere unieke winkels waarvoor je maar wat graag de trein richting zuiden neemt. Tilburg. Je bent er.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.