Eindelijk omarmt Tilburg de eigen lelijkheid

Gedoe over het vier meter hoge en veertig meter lange kunstwerk aan de Cityring, ter hoogte van het Willemsplein. De roestige metershoge letters die samen de tekst vormen „wie geen fouten maakt, maakt meestal niets”, zijn de VVD een doorn in het oog. Ze zouden passanten het zicht ontnemen op „unieke gebouwen” als het witte Paleis en het zwarte Stadskantoor.

Niet om het een of ander, maar volgens mij is dat nu net de bedoeling. Het is toch geen gezicht: dat malle witte Sissy-paleisje met pal daarnaast die zwarte staande schoenendoos. Daarom vind ik de tekst „wie geen fouten maakt, maakt meestal niets” juist zo troostrijk. „Sorry voor al het lelijks dat u zo direct gaat zien, maar we hebben het in ieder geval geprobeerd,” staat er eigenlijk. Een lief, welgemeend excuus. Vervolgens mag je om de letters heen lopen en de architectonische meuk met eigen ogen aanschouwen. Niets mis mee. Ik waarschuw ook altijd wanneer ik thuis vrienden over de vloer krijg. „Let niet op de rommel,” zeg ik dan.

Daarom vind ik het goed nieuws dat het kunstwerk nu toch mag blijven staan. Eindelijk omarmt Tilburg haar eigen lelijkheid. Een stukje zelfacceptatie, we zijn op de goede weg. De volgende stap is: actief met deze tekst de boer op. Het liefst als officiële gemeente-slogan. Dus niet „Tilburg, je bent er” of „Tilburg, moderne industriestad.” Nee, gewoon de waarheid: „Tilburg, wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.” Al vind ik dat mijn eigen slogan „Tilburg, let niet op de rommel” de lading nog het beste dekt.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.