Filmrecensie: Trainwreck is eigenlijk best wel grappig

Een New Yorkse vrouw met bindingsangst die drinkt, rondneukt en er op het werk met de pet naar gooit. Dat klinkt als een cheesy chick flick bedoeld voor de wanhopige vrouw die huilend op de bank een bak Ben & Jerry’s naar binnen duwt. Maar ook voor mannen is Trainwreck best wel vermakelijk. Zeg maar gerust heel grappig.

Het is een klassiek scenario van een romcom: vrouw (Amy Schumer) wil geen vaste relatie omdat ze bindingsangst heeft, doet wat ze zelf wil en een hekel heeft aan burgerlijkheid. Maar ze vindt uiteindelijk een leuke chirurg (Bill Hader) waar ze verliefd op wordt. Op driekwart van de film gaat het fout omdat de dame in kwestie bang wordt van al die vastigheid. Sorry voor de spoilers.

Grappige typetjes
Regisseur Judd Apatow – ook bekend van Knocked Up, The 40-Year-Old-Virgin and This Is 40 – is er in geslaagd om een clichématig verhaal om te toveren in een dijenkletsende comedy, zonder er een Sex And The City-sausje overheen te gieten. Gelukkig maar. In de film wordt er goed gebruik gemaakt van markante typetjes, zoals een vreemde bazin die een week na de begrafenis van Amy’s vader zegt: “Are you still going on about that? That was eight days ago.” En LeBron James – een basketballer die abnormaal rijk is – speelt zichzelf, een zuinige, gevoelige vriend van Bill Hader die ‘toevallig’ zijn portemonnee vergeet als ze samen gaan uit eten.

Bindingsangst
De film kakt nergens in, maar kent wel een aantal plichtmatige serieuze momenten. Zoals de eindeloze scènes waarin Amy praat over haar bindingsangst. Die problematiek kennen we al uit de meer zoutloze chick flicks. Jammer, want dat haalt nou net het rauwe randje eraf. Desalniettemin: lekker filmpie.

3 uit 5 sterren – draait in Pathé Tilburg