De Nieuwe Universiteit, wordt dat nog wat?

Lijstjes, altijd leuk. Vooral als je zelf mag stemmen. Wie zin heeft, mag nu meedoen aan Ranking the Slogans, een domheidsranking voor universitaire reclameleuzen.

De ranking is bedoeld als verzet tegen de vaak dure en onzinnige marketingcampagnes die universiteiten voeren. Er valt genoeg te lachen. Niet voor niets is Groningen momenteel lijstaanvoerder met de slogan Born leaders reach for infinity. De tweede plaats is voor de UvA. Slogan: We are U. Ja, zo zijn we allemaal wel iets.

De ranking is terug te vinden op de site van het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU). En dat roept, wanneer je klaar bent met lachen om alle malle slogans, toch de vraag op hoe die hervormingen er eind 2015 voor staan.

De laatste jaren is er genoeg rumoer geweest aan de Nederlandse universiteiten. We hebben kennis gemaakt met Science in Transition, verscheidene ReThink-activiteiten en aan het begin van dit jaar was er natuurlijk de bezetting van het Maagdenhuis. Revolutie! Vernieuwing! Hervorming!

Of toch niet? Want als we eind 2015 de balans opmaken, is er concreet weinig veranderd in universiteitenland. Er is hier en daar wat extra adviesrecht ingevoerd, de term slow science komt weleens voorbij drijven, en soms benadrukt een bestuurder dat debatteren over de toekomst van de wetenschap belangrijk is, alleen maar om zo snel mogelijk van het debat af te zijn.

Universiteiten worden nog altijd top-down bestuurd als bedrijven. Financiële prikkels blijven leidend en qua medezeggenschap is er amper iets veranderd. Goed, er komt meer geld voor onderwijs van Jet Bussemaker, maar je kunt je afvragen hoeveel zin dat heeft zolang de universitair docent met flexcontracten om de oren wordt geslagen totdat hij of zij bont en blauw ziet.

Als we alleen naar Tilburg University kijken, dan zie je dat De Nieuwe Universiteit Tilburg (Zizek University) nog altijd een marginaal bestaan leidt en dat een petitie, ingediend door hoogleraren, met een sisser is afgelopen.

De Nieuwe Universiteit lijkt een zachte dood te sterven. Wat dat betreft heeft de domheidsranking voor universitaire reclameleuzen ook iets treurigs. Na alle heisa is dit een schrale afsluiting van 2015. Je vraagt je weleens hardop af: die Nieuwe Universiteit waar iedereen het over had, je weet wel, wordt dat nog wat?

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.