Recensie: Katzenjammer is K3 voor volwassenen

De Noorse band Katzenjammer speelt morgen in 013 en deed gisteren Nijmegen al aan. De show die ze neerzetten roept allerlei kritische gedachten op, om ze direct zelf weer neer te schieten. Het is gewoon een feestje om naar te kijken en vooral, te luisteren.Katzenjammer2“Ze zijn zo blíj,” verzucht een vrouw in het publiek. “Waarom zijn ze zo blij?” De vier leden van Katzenjammer gedragen zich inderdaad alsof de wereld bestaat uit regenbogen en eenhoorns, met hier en daar een vlinder. En toch, iedere keer als je denkt dat het je te veel wordt, sleept minstens één van de vier je er weer aan je haren bij. Het is namelijk zo verschrikkelijk goed gedaan allemaal, dat je onwillekeurig ineens toch vol overgave staat mee te bewegen, nog voor je er zelf iets aan kunt doen.

Katzenjammer bestaat uit de Noren Anne Marit Bergheim, Marianne Sveen, Solveig Heilo en Turid Jørgensen. De muziek die ze maken is een mix van allerlei stijlen, maar overwegend folk en rock, waarbij ze telkens van instrument wisselen. De enorme Balalaikagitaar die ze overal mee naartoe slepen, is daar de meest opvallende van, maar ook de speelgoedpiano en blaasinstrumenten zorgen voor afwisseling. Alle dames krijgen hun momentje om in de spotlight te staan, want de lead vocals ook ieder nummer van iemand anders komen.Dat gezegd hebbende, Marianne Sveen verdient wel een eervolle vermelding voor haar rol in het geheel. Moeiteloos wisselt ze een vlekkeloze drumsolo af met een a capella gezongen soulnummer, om vervolgens bij Hey, ho (On the Devil’s back) met haar voorhoofd op de piano te meppen zonder te bloeden, en te dansen als Michael Jackson. Katzenjammer1
En dat terwijl ze zwanger is. Haar fantastische stem maakt dat je haar vergeeft dat ze een sentimenteel verhaal ophangt over een oude dame met alzheimer die ze ooit verzorgde en de kracht van muziek.

Een concert van Katzenjammer is een feestje en een geluksshot waar veel mensen op dit moment behoefte aan hebben. Daarom is het extra wrang dat het concert in Brussel van vanavond wegens terreurdreiging is afgelast, want die stad zou deze show goed kunnen gebruiken. Dat weet Sveen zelf ook, getuige haar uitroep ‘This one is for Paris!’, naar het einde toe. Na afloop schudden de dames als een boyband de handjes van de fans en lopen vervolgens op Crazy, Crazy Nights van Kiss af. Veel meer heb je op dat moment niet nodig.

3/5

Gezien op 22 november in Doornroosje, Nijmegen. Katzenjammer speelt morgen, 24 november, in 013 Tilburg. Foto’s: Andrew Stawarz en Anne Berit Heggem