Filmrecensie: The Hateful Eight

Of de nieuwe film van Quentin Tarantino zijn beste werk is? Nee hoor. The Hateful Eight is gewoon een geslaagde uitkomst van een beproefde formule die Tarantino in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Maar dan net iets grappiger en grover.Quentin Tarantino houdt van bepaalde acteurs. Zoals Samuel L. Jackson, Kurt Russell en Michael Madsen. Ook houdt hij van cowboys, terugkerende gimmicks en bloed, heel veel bloed. Daarnaast is hij niet vies van lange, intrigerende dialogen.

Nu is het toevallig zo dat deze ingrediënten ook de basis vormen van The Hateful Eight. Het verhaal gaat als volgt: premiejager Major Marquis Warren (Jackson) heeft in de bergen zijn paard verloren en zit opgescheept met drie lijken, die hij wil vervoeren naar de stad Red Rock. Er stopt een koets met een andere premiejager (Russell), die op weg is om een beruchte vrouwelijke crimineel (Jennifer Jason Leigh) af te leveren. Er is storm op komst, dus er moet geschuild worden. Het gezelschap reist af naar ‘Minnie’s Haberdashery’. Eenmaal in dat leuke winkeltje aangekomen, is er stront aan de knikker.

Het oeuvre van Tarantino krijgt met deze achtste film langzaam maar zeker een been-there-done-that-gehalte

Grof en grappig

De film is net wat grover en grappiger dan andere titels van Quentin Tarantino. Bij schietpartijen spatten de nodige stukjes hersenen in het rond. En het aantal bizarre anekdotes, grappige verhalen en geschifte personages is weer groot.

Natuurlijk krijgen we déjà vu’s naar Reservoir DogsDjango Unchained en Pulp Fiction. Het oeuvre van Tarantino krijgt met deze achtste film langzaam maar zeker een been-there-done-that-gehalte. Maar op een of andere manier is dat niet erg. Het typeert juist het werk van Tarantino, die jarenlang weet te boeien. Want als je tijdens een film van bijna drie uur pas na twee uur op je telefoon kijkt hoe laat het is, dan doe je als regisseur toch iets verrekte goed.

3,5 uit 5 sterren – gezien in Pathé Tilburg