Filmrecensie: The Revenant, natuurfilm verpakt in drama

Wat als Leonardo DiCaprio een Oscar wint voor The Revenant? Dan ontploft het internet. De gunfactor onder zijn fans is namelijk groot. En geef ze eens ongelijk. Maar ook het camerawerk en de ijzersterke tegenspeler Tom Hardy dragen de film naar een hoog niveau.

Regisseur Alejandro González Iñárritu koos deze keer voor een wat compacter script. In zijn films Babel en 21 Grams volg je drie verhaallijnen door elkaar. En zijn zwarte comedy Birdman is overgoten met symboliek en diepgaande dialogen. The Revenant is een rechtdoorzee biografisch verhaal, dat makkelijk te volgen is.

Kat-en-muisspel

Het draait om kolonist Hugh Glass (Leonardo DiCaprio), die op jacht gaat naar pelzen in de buurt van de Missouri-rivier. Als hij zich afzondert van de groep, wordt hij op brute manier toegetakeld door een grizzlybeer. Wonder boven wonder overleeft hij de aanval. De kapitein van de expeditie betaalt John Fitzgerald (Tom Hardy) en Jim Bridger (Will Poulter) om bij hem te blijven en hem te verzorgen. En als hij doodgaat, moeten de twee heren hem een waardige begrafenis geven. Ook de zoon van Glass blijft achter. Fitzgerald duurt het allemaal te lang. Hij vermoordt de zoon en laat Glass voor dood achter. En dan begint het kat-en-muisspel.

Het moet een hel zijn geweest om de film op te nemen. De kou, de ongerepte natuur en de keuze om niet met lampen te werken maar met natuurlijk licht. De crew koos ervoor om te filmen op verschillende locaties zoals Canada, Argentinië en een deel in Amerika, omdat het weer niet altijd meezat. Het was zo’n zware productie, dat sommige crewmembers vertrokken. En bovendien werd The Revenant chronologisch opgenomen, een ongebruikelijke manier van filmen.

Noem het maar gerust een natuurfilm verpakt in een drama

Natuurfilm

Maar al die pijn en moeite maken de film een genot om naar te kijken. Noem het maar gerust een natuurfilm verpakt in een drama. Zeer waarschijnlijk hebben de barre omstandigheden bijgedragen aan de acteerprestaties van de twee hoofdrolspelers. Leonardo DiCaprio hoefde weinig tekst uit zijn hoofd te leren. Hij moest daarom vooral focussen op gezichtsuitdrukking en mimiek. Daarin is hij ruim geslaagd. DiCaprio zou minder goed uit de verf zijn gekomen als Tom Hardy niet mee zou spelen. Die weet als verknipte oorlogsveteraan met een goed zuidelijk accent vanaf het eerste moment in beeld te overtuigen.

Ook het camerawerk uit The Revenant is magnifiek: de scènes duren lang, zonder dat je je gaat vervelen. De kijker krijgt het gevoel dat hij ook op expeditie is, samen met de personages. Deze stijl van filmen kwam ook naar voren in Birdman, waarvoor hulde. Laat de uitreiking van de Oscars maar komen.

4,5 uit 5