University College-decaan Van Lenning: geen massa-colleges

University College-decaan Van Lenning: geen massa-colleges

Geen vermoeiende hoorcolleges, maar een ‘kleiner aantal grandioze en inspirerende hoorcolleges’. Dit is een van de oplossingen voor een betere kwaliteit van het hoger onderwijs, schrijft Alkeline van Lenning in Trouw. De decaan van University College geeft ook aan dat medewerkers vaker gewaardeerd moeten worden op onderwijsprestaties.

Volgens Van Lenning gaan steeds meer mensen studeren aan hogescholen en universiteiten. “Hoewel de minister recent incidentele middelen beschikbaar stelde, daalde de structurele rijksbijdrage per student in de periode van 2000 tot 2015 met 27 procent.” De overheid wil middels prestatieafspraken de kwaliteit van het onderwijs verbeteren, maar de decaan vraagt zich af hoe universiteiten dit gaan waarmaken. “Zij moeten nu: sneller (studeren), beter (onderwijs) en meer (studenten) doen met minder (personele en financiële middelen).”

‘Laat vaste procedures los’

Personeel krijgt vaak een tijdelijk contract en een vaste aanstelling hangt vaak af van publicaties en geworven onderzoeksmiddelen. Van Lenning ziet een oplossing in ‘het loslaten van vaste procedures’ op de universiteit. “Nu staat in de prestatieafspraken bijvoorbeeld een minimum hoeveelheid contacturen genoemd. Dat is flauwekul. Als er hoorcolleges worden gegeven ongeacht groepsgrootte, wordt de norm gehaald. Maar wat zegt dat?”

Ze pleit dan ook voor teams van docenten die onderling de ruimte hebben om te discussiëren en de kwaliteit te verbeteren. “Het alternatief voor een groot aantal vermoeiende hoorcolleges is een kleiner aantal grandioze en inspirerende hoorcolleges geven, in combinatie met korte digitale instructiecolleges, of met werkcolleges begeleid door promovendi. De studenten moeten opdrachten maken in kleine groepen, die worden nagekeken en daar krijgen ze feedback op.” Ze roept op om af te stappen van hoorcolleges met een afsluitend tentamen. In plaats daarvan zouden universiteiten wat meer moeten experimenteren met verschillende onderwijsvormen: “En bespreek de resultaten in een groep.”

TOP

Alkeline van Lenning heeft het nieuwe onderwijsprofiel van Tilburg University geschreven. Het verhaal van Tilburg University moet beter aansluiten bij de belevingswereld van studenten en actuele ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Eerder sprak ze al uit tegen massa-colleges te zijn: “We zoeken naar engagement. Een duidelijke kijk op de wereld. Daarbij moeten we kleinschaligheid juist tot kracht maken. Omdat we klein zijn, zijn we minder technocratisch en tegelijk ook socialer.”

Foto via School of Humanities Tilburg University (Flickr)

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.