Onbekende musici profiteren van streaming
Streamingdiensten als Spotify zorgen ervoor dat luisteraars vaker kleinere artiesten te horen krijgen, leert Tilburgs onderzoek.
Econometristen Hannes Datta, George Knox en Bart Bronnenberg (allemaal van Tilburg University) deden onderzoek naar de betekenis van streamingdiensten voor de muziekindustrie. Ze analyseerden onder meer het luistergedrag van de consument. Conclusie: een streamingdienst laat een consument al snel naar meer en ook naar andere muziek luisteren. Kleinere artiesten komen dan meer aan bod.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld iTunes, waarbij de consument gericht bepaalde muziek koopt. Bij een streamingdienst betaalt de luisteraar een vast bedrag waarmee deze naar alle beschikbare muziek kan luisteren. Bijkomend voordeel is dat consumenten meer geneigd zijn te experimenteren en eens te luisteren naar onbekende muzikanten. De onderzoekers waarschuwen wel dat deze marginale muzikanten vaak snel weer uit de aandacht verdwijnen door het grote aanbod.
Een ander opvallend resultaat is dat streamingdiensten tot een grotere klanttevredenheid leiden, omdat de consument veel te kiezen heeft.
De bevindingen van de onderzoekers worden binnenkort gepubliceerd in het artikel ‘Changing Their Tune: How Consumers’ Adoption of Online Streaming Affects Music Consumption and Discovery’, dat binnenkort in Marketing Science verschijnt.
Eerder verscheen in Univers magazine een interview met Hannes Datta: Scoren met data van Spotify.