Proost!

Eindelijk is het zomer, eindelijk is de horeca weer ruimer open. Alle gelegenheid om een terrasje te pakken. Zo zit ik eindelijk weer eens met drie oud-collega’s op een zonnig terras in het midden van het land, vlakbij de snelweg. Het is duidelijk een populaire zakelijke lunch-bestemming. Wij dames brengen meteen wat balans in het hoge donkere mannenpakkengehalte.

Ons gesprek komt op drank. Altijd een gezellig onderwerp. Maar het gaat nu over alcoholvrije drank. En we zijn het met elkaar eens: de keuze is reuze vandaag de dag. Vroeger was het behelpen met een cola of spa, of wat later, een flauw alcoholvrij pilsje. Maar op de kaart van dit restaurant prijken zes verschillende alcoholvrije bieren. Stuk voor stuk laten ze mij het water al in de mond lopen. Al is dat niet zo moeilijk met deze warmte.

De balans opmakend, concludeer ik dat ik nauwelijks nog alcoholhoudend bier drink. Wel wijn, daar kan een alcoholvrije variant nog moeilijk tippen aan zijn alcoholische alter ego. Maar ook buiten de bieren om zijn er genoeg ontwikkelingen in de frisdrankenmarkt voor volwassenen. Als ik nu deze markt zou moeten segmenteren, zet ik daar een apart deelsegment ‘frisdrank voor volwassen’ in. Hier vinden we drankjes met een interessant volwassen smaakprofiel: minder zoet, kruidiger, bitterder misschien. Verpakt in een hip en – uiteraard ook volwassen ogend – design.

In dit subsegment opereren producenten die in staat zijn markt- en consumentenontwikkelingen op te pakken en te vertalen in succesvolle introducties. Soms leunend tegen de klassieke frisdrank, zoals Soof (Sip on our Friendship). Soms met een knipoog naar het alcoholhoudend equivalent, zoals Duchess gin-tonic. Deze laatste probeerde ik onlangs uit op een terrasje aan een oerhollandse haven. Mijn zoons nippen ook even en bevestigen terstond: dit is voor volwassenen!

Wanneer ik het drankje later op internet opzoek, om te zien waar ik het zelf kan kopen, stuit ik op een schoolvoorbeeld van een perfect geformuleerde positionering: Duchess is ontwikkeld voor de moderne consument. Voor tijdens de zakenlunch, wanneer je de bob bent of in de tuin met vrienden: the duchess non-acoholic gin en tonic biedt een volwassen alternatief voor alcohol. Om tot de verfrissende bite te komen van een echte g en t, wordt the duchess gebrouwen met een hergedestilleerd gin-extract en gebotteld met lokale aromatische botanische kruiden uit Kaapstad. De gelaagde smaak nodigt uit om te nippen.

Zo zie je maar weer, marketinginspiratie doe ik altijd en overal weer op. Proost!

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.