Weg met online onderwijs!

De collegezalen blijven leeg na corona. Hoe kan het nou dat er na twee jammerlijke jaren online onderwijs geen studenten naar de universiteit komen? Dat hebben zowel de universiteit en de student aan zichzelf te danken.

Geschreven door: Ebbe Tim Ottens, voormalig campusdichter van Tilburg University

Ik appte omtrent de studentenverkiezingen met Tijs van der Zanden, de voorzitter van student party Front, hij appte me om me om mijn stem te vragen. Een van de grote punten van zijn partij, en die van Sam, is digitalisatie, het idee dat het de student makkelijker moet worden gemaakt om vakken meer hybride en online te volgen. Toen ik hem vertelde dat mijn colleges leeglopen en daarmee in kwaliteit dalen, al discussiërende leert men, vertelde hij me dat er nou eenmaal ontwikkelingen waren als een gevolg van corona. We moesten de ’best practices’ van online onderwijs meenemen en combineren met fysiek onderwijs, er was nou eenmaal geen eenvoudige oplossing voor halfvolle collegezalen.

Respectfully, I disagree.

De universiteit is door de jaren heen gereduceerd van een instituut waar men iets leert tot een instituut waar men vakken haalt. We zijn in een samenleving beland waar statistiek oppermachtig is, alles moet meetbaar zijn zodat we kunnen vergelijken. Corona heeft dit intens versterkt, ik kan iedereen ervan verzekeren dat niks zo veel ziel, vreugd en liefde uit leren slaat als online onderwijs. Ik heb oprecht een passie voor wat ik studeer, ik ga met veel plezier naar college en ik zit ’s avonds in de kroeg met vrienden te praten over de ideeën die ik meekrijg en ontwikkel. Gedurende twee jaar onderwijs heb ik hier niets van gedaan, voor mij werd ieder vak gereduceerd tot 2 toetsen, 6 punten.

Online onderwijs sluit hier natuurlijk perfect op aan, het is nou eenmaal veel efficiënter om een paar knowledge clips te kijken een halve week voor het tentamen en dan je toets te halen. Of je er wat van leert is helemaal niet relevant, je hebt je punten binnen. Ik heb niet gestemd op een studentenpartij omdat ze allemaal geloven dat het de student zo makkelijk mogelijk moet worden gemaakt om een diploma te halen.

Twee jaar corona heeft de student niet lui gemaakt, maar dodelijk efficiënt.

Hier is een radicaal voorstel, laten we mensen opleiden door ze inhoudelijkheden te leren in plaats van dat we ze leren om zo snel mogelijk vakken te halen. Digitalisatie is de zoveelste stap weg van wat een universiteit hoort te zijn. Ik heb een vriend die wiskunde studeert die me uitlacht als ik vertel hoe efficiënt wij alfa’s en gamma’s onze toetsen weten te halen. Als je echt iets wilt leren, kun je geen shortcuts nemen. Laten we alsjeblieft online onderwijs zo snel mogelijk weer achter ons laten, zodat we weer kunnen praten over wat we leren in plaats van hoe we leren.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.