Hannes Datta: ‘Snel aan de slag met visie op AI in het onderwijs’

Hannes Datta: ‘Snel aan de slag met visie op AI in het onderwijs’

Slides omzetten in een quiz of een chatbot die studenten gidst door het onderwijsaanbod. Dat AI het academische onderwijs op zijn kop gaat zetten, lijkt haast onvermijdelijk. Maar gaan we daarmee ook afscheid nemen van het klassieke hoorcollege?

Hannes Datta. Beeld: Dolph Cantrijn

Zijn ogen glimmen als Hannes Datta vertelt over de nieuwste AI-toepassingen. In een duizelingwekkende vaart en met veel enthousiasme somt hij de mogelijkheden op, want Artificiële Intelligentie (AI) heeft het afgelopen jaar een hoge vlucht genomen. Datta is voorzitter van de werkgroep ‘AI in het onderwijs’, die docenten en studenten klaar moet stomen voor het gebruik van AI aan de universiteit.

In een recordtijd zijn er allerlei nieuwe AI-toepassingen verschenen, die handig kunnen zijn in het onderwijs. Na de bekendste toepassing, ChatGPT, volgden al snel hulpmiddelen om foto’s en animaties samen te stellen. Ook apps om vertalingen of transcripties te maken kunnen studenten en docenten ondersteunen bij de lessen.

Zelf AI-toepassingen ontwikkelen

De mogelijkheden lijken onuitputtelijk als je kijkt naar het overvloedige aanbod op Tilburg.ai, de site van de werkgroep. Je krijgt al snel het gevoel dat je overladen wordt met informatie. Maar hoe vind je als beginner je weg tussen de bomen in dat grote AI-bos?

Welke toepassingen zijn nuttig of handig in het onderwijs? ‘Ik denk dat je niet moet beginnen met een algemene inleiding AI, je moet gewoon een bestaand project als uitgangspunt nemen,’ zegt Datta stellig. ‘Daar ligt de uitdaging. Ik vind het altijd leuk om gewoon aan te sluiten bij dingen waarmee docenten nu al bezig zijn.’

Leden van de werkgroep verzorgen niet alleen workshops, maar zijn ook bezig met het ontwikkelen van AI-gereedschappen: ‘Mijn hart ligt bij het lanceren en testen van nieuwe AI-apps,’ zegt Datta. ‘We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een chatbot die studenten straks gaat helpen wegwijs te worden in de collegestof. Zo kunnen studenten vragen stellen over de stof, vragen waar ze aanvullende lesstof kunnen vinden en zelfs vragen of de chatbot de stof opnieuw wil uitleggen in jip-en-janneke-taal.

‘We ontwikkelen apps en die willen we laten landen bij docenten, zoals een chatbot of een quiz. Ik denk dat dat de toegevoegde waarde is van de werkgroep. Technisch gezien is dat niet al te moeilijk om te maken. In de praktijk kunnen we dan zien of en hoe het ook echt werkt.’

De toekomst van het academisch onderwijs

Naast de zogenaamde generatieve AI waarmee je teksten en beelden genereert, kan AI ook behulpzaam zijn bij het verwerken van data die bijvoorbeeld in Excel zijn verzameld. Of bij de analyse van gegevens in statistische applicaties. En wie een beetje handig is met scripttalen kan AI zelfs gebruiken om software en algoritmes te schrijven.

Het lijken nu vooral leuke speeltjes voor enthousiaste AI-gebruikers en handige gereedschappen voor docenten en studenten. Maar welke impact heeft AI op het academisch onderwijs? En waar staat Tilburg University op dit vlak? ‘Juist omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, moeten we als organisatie vlug beginnen met het ontwikkelen van een visie op het gebruik van AI in het onderwijs,’ vindt Datta.

‘Met AI kun je lessen bijvoorbeeld veel interactiever maken,’ schets hij. Zo kun je straks PowerPoint-slides met behulp van AI automatisch omzetten in een quizje. ‘Die interactiviteit heeft potentieel een positieve invloed op de betrokkenheid van studenten. Ze worden daardoor beter uitgedaagd in het nadenken over mogelijke oplossingen of het aandragen van alternatieven.’

De toegevoegde waarde van al die nieuwe toepassingen lijkt groot, maar hoe integreer je AI in het curriculum? Dat is de vraag waar de werkgroep zich komende tijd vooral mee bezig moet gaan houden. Datta: ‘We moeten straks echt keuzes gaan maken over welke tools wij beschikbaar stellen voor docenten.’

Nadelen

Wordt het klassieke hoor- of werkcollege straks helemaal overbodig? ‘Nee, er komen gewoon andere onderwijsvormen bij. Je kan dadelijk op basis van je slides automatisch toetsvragen genereren of op basis van oude tentamens oefententamens genereren voor studenten. Het kost straks minder tijd om dit soort dingen te doen, én tegelijkertijd maken we de beleving rijker.’

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het gebruik van nieuwe technieken, onder andere met betrekking tot copyright en zogenaamde deepfakes. Ook deelt Datta de zorgen over gratis tools: ‘We moeten gaan zorgen voor voldoende aanbod aan tools voor alle studenten, zonder dat zij moeten betalen met hun privégegevens, of in de knel komen met licenties. Ook daar moeten we nog een inhaalslag maken.’

Voor iedereen

Tilburg.ai is bedoeld voor alle studenten en medewerkers van Tilburg University. Wie een probleem heeft met AI, kan altijd mailen naar de werkgroep. Voor veelgestelde vragen is er een zogenaamde ‘AI tool advisor’, een stuk gereedschap dat – vanzelfsprekend – is uitgerust met AI. Daarnaast verschijnen er regelmatig blogposts en er is een pool met deskundige studenten die workshops verzorgen.

‘Ik leer zelf veel van studenten,’ bekent Datta. ‘De eerste generatie studenten die lid zijn van Tilburg.ai is nu afgestudeerd. Van hen heb ik heel veel geleerd over prompting bijvoorbeeld. De jongere generaties pikken dat heel snel op. We hebben ooit moeten leren googelen en sms’en. Nu moeten we leren hoe we het beste vragen stellen aan ChatGPT.’

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.