In Tilburg blijven plakken na je studie: Jobs with Impact helpt studenten aan een carrière in eigen stad
Na je master richting de Zuidas? Het initiatief Jobs with Impact denkt van niet. Zij willen de braindrain in Tilburg tegengaan door studenten al vroeg te koppelen aan lokale organisaties via werkstudentschappen. ‘Aan het eind van hun studie zijn veel studenten mentaal al weg. Dan ben je als bedrijf simpelweg te laat.’

De gemeente Tilburg kampt al jaren met talentverlies. Veel studenten van de universiteit vertrekken na hun studie naar de Randstad om carrière te maken. Want in Tilburg zijn er geen carrièrekansen, is het idee. Jobs with Impact, een initiatief van Citymarketing Tilburg en het bedrijvencollectief The Tailors, probeert dat beeld te kantelen.
De 24-jarige Maud Eggen, HR-student aan Tilburg University, leidt het project. Twee dagen per week werft ze bedrijven, brengt ze het initiatief onder de aandacht van studenten en deelt ze vacatures via de ‘Jobs with Impact’-WhatsApp Community. ‘Daar zitten nu meer dan 450 studenten in, allemaal op zoek naar een relevante bijbaan of werkstudentschappen,’ vertelt Eggen.
Mentaal vertrokken
Zo’n 50 lokale bedrijven zijn inmiddels betrokken bij het project, variërend van IT-bedrijven en marketingbureaus tot juristenkantoren. Zij bieden studenten werkstudentschappen – serieuze bijbanen voor 8 tot 24 uur in de week waar studenten relevante werkervaring op kunnen doen – zodat ze al tijdens hun studie kennismaken met lokale bedrijven in Tilburg.
Eggen ziet daarin de sleutel: ‘Heel veel lokale ondernemingen proberen studenten te werven op het moment dat ze zijn afgestudeerd. Maar al tijdens hun studie zijn studenten bezig met die volgende stap. Grote bedrijven uit de Randstad zijn goed zichtbaar, dus studenten zijn vaak al mentaal vertrokken uit Tilburg. Op het moment dat lokale bedrijven dan aankloppen, is het simpelweg te laat.’
Van bijbaan naar vast contract
In twee jaar tijd zijn er al 45 vacatures gedeeld in de WhatsApp Community. Ruim 18 studenten hebben een bijbaan gevonden bij een lokaal bedrijf. En wanneer je dan eenmaal aan zo’n Tilburgs bedrijf gekoppeld bent, blijf je ook hangen. Dat gold tenminste voor Bennet van den Broek (24). Hij was pas een paar weken lid van de WhatsApp-groep en vond meteen een bijbaan bij het softwarebedrijf KLERQ. Na zijn studie kreeg hij een fulltime contract aangeboden.
Volgens Van den Broek was dat redelijk onverwacht: ‘Ik was eigenlijk niet eens van plan om meteen na mijn studie te gaan werken, maar nu zit ik wel op mijn plek.’ Voorlopig blijft hij dus ook in Tilburg.
En dat geldt ook voor Jobs with Impact. Onlangs heeft de gemeente Tilburg namelijk aangekondigd één miljoen euro te investeren in talentbehoud in de regio. Een deel daarvan – 50.000 euro – gaat naar Jobs with Impact.‘We hebben al laten zien dat we met beperkte middelen studenten en bedrijven succesvol aan elkaar koppelen. Met die financiering willen we een extra medewerker aannemen en nog meer investeren in marketing,’ vertelt Eggen. ‘We hopen hiermee onze zichtbaarheid te vergroten en nog meer afgestudeerden in Tilburg te houden.’