Recensie: pooiers en proza

Eens per jaar tonen de studenten van de MusicAllFactory van het Tilburgse Factorium aan het grote publiek hun kwaliteiten met twee voorstellingen die ze achter elkaar spelen. Hoofdrollen worden gespeeld door de vierdejaars, bijrollen door de derdejaars. 1e en 2ejaars vormen het ensemble. Univers nam een kijkje bij de voorstellingen ‘Pooiers’ en ‘Proza’.

‘Proza’ is gebaseerd op het boek Rebecca van Daphne du Maurier. Een jonge vrouw (een rol van Dorothy Moolenschot) ontmoet de rijke Maxim de Winter die haar ten huwelijk vraagt. Ze vertrekken naar het landgoed Manderlay waar bedienden en het hoofd van de huishouding hen opwachtten. Tijdens het huwelijk merkt de nieuwe echtgenote dat Maxim in zijn hoofd nog met Rebecca, zijn overleden eerste echtgenote leeft. Ze staat in haar schaduw en zal een plekje moeten veroveren.

De choreografie bij Proza is superstrak, de zang is van een hoog niveau, de muzikale spanning is op een positieve manier voelbaar. De studenten van het Factorium maken indruk. Hier zit duidelijk talent bij. Misschien komt het doordat de artiesten zich aan elkaars hoge niveau optrekken, misschien komt het omdat ze gebruik kunnen maken van decorstukken waardoor het net iets makkelijker acteert of misschien is het het goede werk van de regisseur. Maar Proza is beter dan de eerste voorstelling ‘Pooiers’. Opvallend, want een deel van de acteurs speelt in beide shows.

Pooiers gaat over Queen (Eva van der Kraan) die als hoer werkt om de gedroomde toekomst met haar vriend Flint te kunnen bekostigen. Ze ziet dit als een tijdelijke baan, maar kan ze nog uit de wereld van de pooiers ontsnappen? Met de zang, dans en choreografie is ook in ‘Pooiers’ niets mis. Het acteerwerk mag echter bij sommigen beter. Onnaturel en soms overgeacteerd. Dat daarbij de humor soms te flauw is, werkt ook niet mee. ‘Pooiers’ is qua problematiek een zwaar verhaal, waar een grappig sausje overheen is gegooid. We vinden het prima dat met humor een zwaar thema behandeld wordt. Maar dat de ene hoer uit Diemen-Zuid komt en de andere uit Maaskantje gaat in de richting van onderbroekenhumor.

Vanwege de goede zangpartijen scoort ‘Pooiers’ nog een ruime voldoende. Maar op een schaal van een tot tien wint de tweede voorstelling het qua totaalplaatje.

Beide voorstellingen zijn nog op 16 juni (20.00 uur) en 17 juni (14.30 uur) te zien in het Factorium, kaartprijs: 20 euro.