Strategisch plan: bezuinigen en investeren

Het onderwijs aan Tilburg University gaat veranderen. Studenten zullen in het leslokaal meer te maken krijgen met onderzoek. De universiteit wil de kwaliteit van onderwijs en onderzoek ook verbeteren. Zo komen er meer en betere docenten. Om dit te kunnen betalen, moet elders bezuinigd worden. Diensten zoals het International Office, HRM, ICT, het Alumni Office, Finance, onderwijsondersteuning (o.a.studentenbalie, roostering, tentamenplanning, surveillance) en Career Services worden daarom samengevoegd. Hoe de nieuwe organisatie er exact uit komt te zien en hoeveel geld daarmee bespaard wordt, moet volgend jaar duidelijk worden. Dat staat in het concept strategisch plan dat gisteren naar de Universiteitsraad is gestuurd.

De universiteit zoekt in het plan naar verschillende manieren om geld vrij te maken. Zo wil TiU meer Europese subsidies binnenhalen. Het bedrag moet stijgen van 4,5 miljoen euro (2010-2012) naar 6,7 miljoen euro. Om dat te bereiken moet iedere faculteit behalve theologie jaarlijks minstens twee aanvragen voor een Starting Grant of Advanced Grant (ERC) indienen. Tussen 2014 en 2017 wil de universiteit met vijftig projecten van Horizon 2020 meedoen, het nieuwe Europese financieringsprogramma voor onderzoek en innovatie.

Om de kans op succes te vergroten zet TiU in op vier thema’s die passen bij het Horizon 2020-programma. Health, care and aging; Labor, social security and entrepreneurship; Social cohesion and security in a connected society; en Sustainability.

Onderwijs
TiU kiest niet alleen voor beter onderzoek, ook de kwaliteit van onderwijs moet omhoog. “De resultaten van de NSE worden vertaald naar concrete verbeterplannen”, schrijven de bestuurders. Er komen meer docenten en om de kwaliteit van de docenten te verbeteren, gaan de BKO-eisen (Basiskwalificatie Onderwijs) omhoog. In 2011 had 4,5 procent van de docenten aan de universiteit dit bewijs van didactische bekwaamheid op zak. In 2017 moet dat 66 procent zijn. “We maken voor deze uitbreiding en professionalisering geld vrij door middelen anders te bestemmen binnen onze begroting”, schrijft het CvB.

Er komt in het onderwijsprogramma ook meer aandacht voor onderzoek. De bestuurders spreken over research based en research driven. “Dat houdt in dat onze docenten de nieuwste wetenschappelijke inzichten in het onderwijs verwerken, zodat onze studenten inzicht krijgen in de meest recente stand van zaken op hun vakgebied. Tevens betekent dit dat onze studenten vanaf het begin van de opleiding expliciet de methoden, vaardigheden en attituden worden bijgebracht die nodig zijn om kritisch te reflecteren op hun vakgebied. Hoewel de meeste studenten niet kiezen voor een carrière op gebied van onderzoek, biedt wetenschappelijk onderwijs de habitus voor zelfstandig werken en analytisch denken.”

Een ander punt is onderwijsvernieuwing. Er komen minstens drie pilotprojecten per jaar op het gebied van innovatief leren. TiU denkt dan onder meer aan weblectures, digitaal toetsen, online peer review en MOOCs. Succesvolle projecten worden breed uitgerold. “We gaan docenten intensiever ondersteunen deze vernieuwende didactische werkvormen te gebruiken, onder andere door het stimuleren van pioniers om hun kennis en vaardigheden aan collega’s ter beschikking te stellen.”

Internationaliseren
Als het aan de bestuurders ligt, gaan straks alle studenten tijdens hun bachelor tijdelijk naar het buitenland. Dit wordt niet verplicht gesteld, wel moeten alle bacheloropleidingen in 2017 in hun opleidingsprogramma een mobility window hebben opgenomen, zodat de studenten naar het buitenland kunnen zonder studievertraging op te lopen. De universiteit wil zelf ook meer buitenlandse studenten trekken. Er komen meer Engelstalige bacheloropleidingen, de instroom uit het buitenland moet stijgen van 31 naar 40 procent. Het aantal Engelstalige masteropleidingen (momenteel 37) blijft gelijk, wel moet ook hier de internationale instroom omhoog van 22 naar 35 procent.

Bezuinigen
Om meer te kunnen investeren in de kwaliteit van onderwijs en onderzoek, moet er elders gesneden worden. Er wordt bespaard op huisvesting en en wordt gesneden in de organisatie. “Kiezen voor slanker, slagvaardiger en flexibeler”, schrijft het CvB. De decentralisering die enkele jaren geleden is ingevoerd, wordt teruggedraaid. De schotten tussen de diensten en de schotten tussen diensten en faculteiten moeten verdwijnen. Ook moeten facultaire plannen aansluiten bij het universitaire plan. “Alle activiteiten die het primaire proces ondersteunen voegen we samen en brengen we zoveel mogelijk op één plek. Denk daarbij aan diensten zoals Internationalisering, HRM, ICT, Alumni, Finance, onderwijsondersteuning (zoals studentenbalie, roostering, tentamenplanning, surveillance) en Career Services. Alle activiteiten die nu door diensten worden gedaan maar eigenlijk te definiëren zijn als primair proces activiteiten, worden geïntegreerd binnen het primaire proces van de faculteiten.” Hoe de nieuwe organisatie er exact uit komt te zien en hoeveel geld daarmee bespaard wordt, is nog niet helder. “Deze nieuwe, slagvaardige organisatie zal in 2014 verder worden uitgetekend en in 2015 vorm moeten krijgen.”

Univers bekeek het plan op logica, samenhang en uitvoerbaarheid. Lees hier de analyse.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.