Recensie: BOeMS met Ciske de Rat

Musicals duur? Als je naar de voorstellingen van theaterbobo’s als Joop van den Ende en Albert Verlinde gaat vaak wel. Amateurvoorstellingen zijn echter prima te betalen (kaarten vanaf 17,50 euro) en ook prima van kwaliteit, bleek bij deze uitvoering van Ciske de Rat. De Tilburgse musicalvereniging BOeMS en het Tilburgse jeugd- en jongerenkoor TiKiKo hadden hiervoor de krachten gebundeld.

Kleine kritiekpuntjes: het Amsterdams is niet bij alle acteurs en zangers even goed, de dialogen ogen met name in het begin niet  altijd naturel en bij de decorwisselingen gaan soms kleine dingen mis. Maar dan heb je alle negatieve punten van deze opvoering van Ciske de Rat meteen te pakken. De jonge Ciske (Luuk Mathijssen) heeft het accent duidelijk beter onder de knie dan de volwassen versie van Walter Jansen. Voor de rest is het een zeer puike voorstelling en als de avond vordert, verdwijnen de zenuwen weg en wordt het toneelspel ook beter.

De musical begint in 1939 wanneer de volwassen Cis Vrijmoeth zich moet melden voor de militaire dienst. Daar ontmoet hij zijn oude schoolmeester ‘Meester Bruijs’. In flashbacks nemen ze de toeschouwers mee naar de jeugd van Ciske de Rat en zien we onder meer zijn eerste schooldag op de nieuwe school, de moord op zijn moeder en zijn tijd in de tuchtschool. De scenes van de volwassen Cis en de jonge Ciske zijn op ingenieuze wijze met elkaar verweven, waardoor je goed kunt zien hoe de slechte jeugd invloed heeft gehad op de volwassen Cis.

Bij een musical gaat de meeste toeschouwers met name om de zang en daar is niets mis mee. Hoewel de zangpartijen technisch lastig zijn, brengt de cast van circa zestig man het er goed vanaf en de stemmen (klankkleur) passen uitstekend bij elkaar. Als het ensemble zingt vergeet je zelfs dat het om een amateurgezelschap gaat: een flinke prestatie.

De musical duurt bijna drie uur – een flinke zit – maar verveelt geen moment. Het decor is simpel maar doeltreffend, de scenes met de soldaten hadden misschien wat korter gemogen, maar met name de jonge Ciske pakt het publiek volledig in. Zowel voor als achter de schermen is bij Ciske de Rat een goede prestatie geleverd. Het is hopen dat Carla de Waal (muzikale leiding) en Bas Groenenberg (regisseur) snel weer met een nieuwe voorstelling van BOeMS komen.