Goede communicatie hoeft niet duur te zijn
Afgelopen weekend schreef de NRC over de communicatie van universiteiten. Wetenschap moet zichtbaar worden, maar moet het zoveel geld kosten? Universiteiten geven veel meer geld uit aan communicatie dan het bedrijfsleven, in Tilburg is dat zeker zo.
In de headline van het artikel worden de communicatie-overheadkosten genoemd uit een Berenschot-rapport dat de VSNU heeft laten opstellen. Berenschot geeft aan dat de gemiddelde overhead aan communicatie bij Universiteiten hoog is (2,1 procent) ten opzichte van het bedrijfsleven (1,5 procent). De UvT heeft een nog hogere score: 2,7 procent. De UvT geeft in verhouding 600.000 euro meer uit aan personele lasten voor communicatie dan andere universiteiten. In dat bedrag is ook de externe inhuur meegenomen van ongeveer 4 ton.
Berenschot geeft in de NRC het advies aan universiteiten om toch vooral het percentage overhead aan communicatie niet te laten stijgen. Ze willen graag over enige tijd weer een benchmarkonderzoek doen naar de overhead. Als lichtend voorbeeld voor goede communicatie wordt Esther-Mirjam Sent genoemd, hoogleraar economie op de universiteit van Nijmegen. Esther-Mirjam Sent legt in het artikel uit hoe ze op eenvoudige wijze vaak in het nieuws komt, van Elegance tot Tegenlicht. Ze steekt vooral haar nek uit en werkt hard. Zo heeft ze destijds vanuit wetenschappelijk inzicht het macho gedrag van mannen in de financiële sector becommentarieerd. Door de boude stellingname was ze plotseling het lievelingetje van de media. Met dank aan haar mediaoptredens haalt ze gemakkelijker onderzoeksopdrachten binnen en doet goede ideeën op. “Sent geeft haar universiteit een soort kwaliteitsstempel met haar optreden,” aldus Rob van Hattum, chef wetenschap van de VPRO. Sent: “Het hoeft dus allemaal niet zoveel geld te kosten, de media zelf kunnen je zichtbaar maken”.