Recensie: Legally Blonde – De Musical

Elle Woods, een niet al te snuggere, naïeve blondine met een rijke pappa en mamma, hijst zichzelf het liefst de hele dag in dure roze jurkjes. Maar dan wordt ze gedumpt door haar vriendje. Hij is ambitieus en hoogdravend, en zij is te blond en dom voor hem. In een poging haar ex te imponeren en terug te winnen, besluit Woods aan Harvard Law School te gaan studeren.

Een prima concept voor een lekkere chickflick zonder al te veel diepgang. Musicalvereniging On Stage vertolkte donderdagavond Hollywoodfilm Legally Blonde uit 2001 naar een vlotte musical. Toegegeven: musicals trekken mij niet zo. Het beeld van schreeuwerige, hyperactieve aandachttrekkers die hier en daar een valse uithaal maken, is erg overheersend. De locatie van deze Legally Blonde musical ─ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­een afgelaten bedrijventerrein ver voorbij Ringbaan Noord ­─ draagt daar ook niet echt positief aan bij.

Het is een lange zit van zeker twee uur, maar daar ben ik me geen moment van bewust. De snel wisselende decors, vele outfits en korte scènes houden lekker het tempo erin. De musical volgt de originele film feilloos, inclusief rijdende golfkarretjes en een levensechte hond op de spelvloer.

Het niveau van de spelers is verrassend hoog, iedereen is volledig in zijn element op het toneel en onder de zangers is geen rasperig rokerskeeltje te ontdekken. Qua spel mag het niveau hier en daar nog wel wat worden opgeschroefd, maar gelukkig wordt de musical bijna volledig gezongen. Hulde aan hoofdrolspeelster Iris Langedijk, die van top tot teen weet te overtuigen in de rol van Elle Woods. Er valt geen spoortje twijfel of onzuiverheid te ontdekken in de tientallen scenes die ze speelt, al paraderend op haar glitterende hakschoentjes.

De musical eindigt uiteraard met een happy end. Woods weet haar eerste rechtszaak te winnen dankzij haar kennis over permanentjes zetten. Realistisch is het verhaal niet, maar ach, je moet ook niet te veel diepgang verwachten bij zo’n feelgood voorstelling. Legally Blonde – De Musical is een verrassend professionele productie, die mijn lichte afkeer voor musicals volledig weet weg te vagen.

4/5 sterren

Gezien op 19 november in de WAT-hal in Tilburg. Legally Blonde speelt nog op 20 en 21 november, deze voorstellingen zijn volledig uitverkocht.

Beeld: Beeldhouwers.nl