‘Attractie moet passen bij merkessentie pretpark’

Om de risico’s van grote investeringen in nieuwe attracties te verkleinen, moet de attractie passen bij de merkessentie van een pretpark, stelt onderzoeker Pieter Cornelis van de Universiteit van Tilburg in  zijn promotie.

Het voorspellen van de effecten van investeringen in nieuwe attracties is bijna onmogelijk, omdat er onder meer geen prijs op creativiteit te zetten is. Daarnaast is het ook lastig om resultaten tussen parken met elkaar te vergelijken omdat de verschillen tussen Europese parken erg groot zijn. De effecten van investeringen zullen daarom vanuit een specifiek kader bekeken moeten worden. Cornelis ontwikkelde een Attractie Respons Matrix (ARM), die daarbij behulpzaam kan zijn.

In deze matrix worden uiteindelijk economische effecten verklaard door inzicht te krijgen in tussenliggende attractie-, park en merkresponsen. Onderzoek met de matrix heeft opgeleverd dat het belangrijk is dat een attractie past bij de merkessentie van het park. 

Een belangrijke factor voor langdurig succes is inspirerend management, dat risico’s tolereert, open staat voor  veranderingen en in staat is een kenniscreërende organisatie te ontwikkelen.

Cornelis promoveert woensdag 25 mei in de aula van de univeristeit van Tilburg

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.