Een felle aanklacht

Morgen beginnen de colleges naar aanleiding van de vliegramp MH17, ter nagedachtenis aan de slachtoffers, onder wie hoogleraar Willem Witteveen. De colleges, opengesteld voor iedereen, gaan over de morele, rechtsstatelijke en politieke gevolgen van de ramp.

Ik ben benieuwd of – wanneer het gaat over de morele aspecten – ook het schilderij MH17 van de Utrechtse kunstenares Sophia Anastasia aan bod komt. Het kunstwerk, dat een vallend beertje toont tegen een helblauwe hemel, werd afgelopen donderdag geweigerd door de organisatie van de expositie 50 Utrechtse kunstenaars in beeld. Het werk zou, aldus de mail aan de kunstenares, “smakeloos” zijn.

Wáárom de organisatie het schilderij smakeloos vindt, werd niet met redenen omkleed. Dat wordt dus gissen. Ik kan slechts twee redenen bedenken.

1) Hier wordt geld verdiend over de ruggen van slachtoffers.
Maar hoe zit het dan met journalisten? Zij verdienen ook aan andermans ellende. Net als advocaten, rechters, begrafenisondernemers, beroepsmilitairen, artsen en de farmaceutische industrie. Waarom mag een foto van het beertje wel op de voorpagina van een krant, maar niet uitgebeeld op een doek?

2) Het schilderij komt te vroeg.
Rijst de vraag wanneer het ‚op tijd’ zou zijn geweest. Geen idee. Over een jaar zal het voor nabestaanden wellicht nog steeds te vroeg zijn. Maar tegen die tijd mist het werk wel elke relevantie.

Hoe dan ook, het doek MH17 is dus niet in het openbaar te zien. De organisatie besloot op eigen houtje dat bezoekers van de expositie niet in staat zijn zich een mening te vormen. Jammer, want ik denk dat zij precies hetzelfde zouden zien als ik: een felle aanklacht tegen leed dat onschuldige mensen wordt aangedaan.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.