Recensie: Bohemian Rhapsody Band

Het beginnen van een tributeband getuigt van lef. Niet alleen ga je aan de haal met het werk van doorgaans muzikale grootheden, ook moet je van goede huize komen om de die hard-fans tevreden te stellen. De vraag is of de Bohemian Rhapsody Band daar met ‘Somebody to Love’ in slaagt.

Aan vocaal geweld geen gebrek: naast de vier muzikanten staan er drie zangers en drie zangeressen op het podium, die stuk voor stuk al grote rollen in Broadway-musicals vertolkten. Af en toe komt daar een gezette, wat klunzige operazanger tussendoor als een soort ‘special quest’, maar ze zouden er goed aan doen om die een enkele reis terug naar Engeland te geven. Geen succes.

Ook met de nummers zou je eigenlijk niet de fout in kunnen gaan. Hit na hit wordt gespeeld, waarbij Another one bites the dust, Who wants to live forever, Bohemian Rhapsody, I want it all en The Great Pretender tot de hoogtepunten behoren. De nummers worden vlot afgewisseld en ook met de kostuums is uitgepakt, al zijn de danspasjes maar van matig niveau.Beeld: corefocusphotography.nl

De show heeft één groot nadeel: de verstaanbaarheid van de zangers is slecht. Zeker aan het begin, wanneer de instrumenten de zang haast overstemmen. Gedurende de eerste helft van de show wordt er hoorbaar aan de knoppen gedraaid, waardoor het publiek de ene keer de oren moet spitsen en de andere keer de oordoppen erbij moet pakken. Hoe enthousiast de cast ook is, door de slechte verstaanbaarheid krijgt ze de zaal maar moeilijk mee. Toch komt het publiek na de pauze regelmatig even van de stoelen af en verlaat uiteindelijk fluitend de zaal.

Is de missie van de Queen-tributeband geslaagd? Half. Werk aan het geluid, stuur de operazanger terug naar Engeland en oefen op betere danspasjes. Dan kom ik graag nog eens terug!

3 / 5 sterren

Gezien in Theaters Tilburg.