Sinterkerstkado

Dat een virus als corona onze wereld een keer aan zou doen, werd wel door een handvol kritische specialisten voorspeld. Maar niemand maakte zich er echt druk over, laat staan dat iemand al aan het bedenken was welke nieuwe wensen en behoeften van consumenten dit met zich mee kon brengen. Want dat consumentengedrag verandert in tijden van crisis, is wel zeker.

Een goede marketeer kent de behoeften van zijn consumenten en brengt producten en diensten op de markt die hieraan voldoen. Een betere marketeer kan toekomstige behoeften van consumenten en markten inschatten, en ontwikkelt vandaag producten waarvan zijn consument nu nog niet beseft dat hij morgen niet meer zonder kan. Zo had destijds niemand behoefte aan een te groot uitgevallen mobiele telefoon, of te klein uitgevallen laptop. Maar de iPad sloeg in als een bom.

Met de komst van corona hebben een aantal partijen het geluk aan hun kant. Zo profiteren supermarkten en levensmiddelenspeciaalzaken van het feit dat we veel vaker zelf koken. En bouwmarkten, tuincentra en meubelzaken spekken hun kas doordat we massaal ons thuisverblijf oppimpen. Andere partijen vissen naast het net, zoals de horeca. En ook de kledingbranche verkoopt minder. Ik vermoed dat de ‘bovenkleding’ het nog wel redelijk doet, dit is immers het enige zichtbare onderdeel bij al onze online ontmoetingen.

Het komt er nu op aan wie zich het best kan aanpassen aan de situatie. Aanpassers dienen zich in de tweede golf sneller, professioneler en veelvuldiger aan. Zo zie ik mooie afhaalmenu’s die heerlijk én warm op mijn tafel thuis belanden. Ik zie restaurants die winkel zijn geworden. Ze verkopen zelfgemaakte soepen of toveren zichzelf om in een pop-up kerstwinkel. En er is geen kledingzaak of -merk meer dat geen fashionable mondkapjes verkoopt. Waarschijnlijk wordt het mondkapje het ultieme sinterkerstkado, want het is net zoals met sokken en sjaals: elk printje is anders en je hebt er nooit genoeg.

Tot zover het aanpassen aan de huidige situatie. Wat kunnen we zeggen over de toekomst? Er is inmiddels al het nodige onderzocht en trendwatchers hebben al een aantal waarschijnlijk blijvende trends ontdekt. Zo zullen we bewuster kopen, meer lokaal en meer online. We zullen ook niet meer massaal dagelijks naar onze kantoren trekken en wie weet, is onze behoefte aan het bezoeken van verre bestemmingen gestild doordat we onze directe omgeving beter kunnen waarderen. Veel stof tot nadenken voor onze (toekomstige) marketeers. Te beginnen met het stofje van het mondkapje.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.