Bier bitte!

Ik bezoek met mijn vriend een recyclingbeurs in München. Na aankomst eerst maar even een kopje koffie scoren, maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Bier is de norm.

Ik kijk voor de zekerheid nog eens op mijn horloge. Half elf. Half elf! En vijfennegentig procent, niet overdreven, vijfennegentig procent van de bezoekers zit in de lommerrijke binnentuin aan een halve liter bierpul. Het blijkt maar weer, voor aanzienlijke cultuurverschillen hoef je niet verder dan je buurland te gaan.

Gezien het onderwerp is er een hoog mannengehalte. De meesten in pak. Van stylish strakke outfits tot morsige uitvoeringen als ‘ik had toch achter in de kast nog een uitgesleten oversized colbertje hangen?’. Een enkeling met mondkapje, maar verder gewoon gezellig bij en door elkaar als vanouds. De gangpaden stromen gestaag door en voeren ons langs alle stands waar, hoe kan het ook anders, de dorst van de zakelijke gesprekken gelest wordt met bier.

Intussen wordt mijn aandacht ook getrokken door de inhoud. Er gaat een wereld voor me open. Machines die plastic afval verder kunnen sorteren naar plasticsoort. Niet foutloos, getuige de rondslingerende verpakkingen, maar leuk om die zuignappen toch heel precies hun prooi te zien uitkiezen. Oplossingen om bij hevige regen het water vlak onder de grond tijdelijk op te slaan in, zo lijkt het, plastic boodschappenkratjes. De logica van die open structuur in combinatie met water ontgaat me, maar het oogt wederom interessant.

En buizen, veel buizen, heel veel soorten buizen bestaan er blijkbaar. Waren dezen vroeger veelal van beton of een ijzersoort, nu bestaan er talloze, gerecyclede kunststof varianten in evenzoveel kleuren. Wat nog ontbrak, was een kleurenwaaier om de best passende kleur te kiezen. Dat is misschien een volgende stap.

Want ook in de business-to-businesswereld geldt: het oog wil ook wat. Al is het mooie in deze branche vaak van korte duur, eenmaal onder de grond of blootgesteld aan de weergoden, gaat het glanzend mooie er waarschijnlijk snel vanaf.  Twee jaar hebben deze mensen een belangrijke marketingactiviteit van hun business-to-business activiteiten moeten missen. De vakbeurs. Ontmoetingsplek van kennis, ervaringen, innovaties en oplossingen. De hotelindustrie zal eveneens verheugd zijn over de heropening van de beurzen.

Ondanks dat Duits de belangrijkste voertaal was, trok deze beurs zichtbaar bezoekers van heinde en verre, die zeker niet voor een dagje op en neer kwamen. En last but bot least, de locale bierproducent heeft weer de nodige vaten kunnen afleveren.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.