Zeventig jaar Efteling in beeld

De Efteling, wie is er niet mee opgegroeid? Het attractiepark gaat al vier generaties mee en veranderde nogal eens van gedaante. In een fotoalbum ter ere van de zeventigste verjaardag is die ontwikkeling vastgelegd. Kinderherinneringen en nostalgie overheersen.

Speeltuin Gijs, beter bekend als Holle Bolle Gijs, 1961. Beeld: Rees Diepen. Brabant-Collectie, Tilburg University

Er zijn inmiddels vier generaties opgegroeid met de Efteling in Kaatsheuvel. Wie werd er niet voor het eerst als kleuter of op schoolreis meegenomen naar het almaar uitdijende attractiepark? De eerste bezoekers kwamen terug als pubers, als ouders met kinderen en vervolgens als grootouders met de kleinkinderen.

In mei 1951 opende de Efteling als natuurpark met speeltuin, zwem- en roeivijver en een theehuis. Een jaar later ging het Sprookjesbos open, het telde toen tien sprookjes. Aanvankelijk was het ingericht voor ouders met kinderen tot ongeveer twaalf jaar.

In de loop van zeven decennia ontwikkelde de Efteling zich tot een themapark voor alle leeftijden met diverse achtbanen en zogeheten darkrides, waar mensen in wagentjes doorheen rijden. Het Sprookjesbos telt nu tegen de dertig sprookjes. Inmiddels zijn er ook twee hotels, een theater en twee vakantieparken. In de wachtrijen kunnen we nog steeds ons picknickmandje leegeten, maar overal is ook het typische Eftelingeten en -drinken te koop.

Hoge glijbaan, 1961. Beeld: Rees Diepen. Brabant-Collectie, Tilburg University

We deden een oproep aan onze lezers om eigen foto’s en herinneringen aan te leveren. In de royale oogst vallen een paar dingen op: kinderherinneringen en nostalgie overheersen. Dat betekent: veel Sprookjesbos, Holle Bolle Gijs en kabouters. Op de foto’s uit de jaren vijftig en zestig zien we nog de speeltuin, vijvers en het zwembad uit 1957, die uiteindelijk uit beeld verdwijnen.

We zien veel terug van de evolutie van de Efteling: nieuwe en verdwenen sprookjes, de stoomcarrousel, de technische innovaties en de veranderingen in sfeer en stijl. De Efteling bleef zich voortdurend vernieuwen.

De magie van De Efteling

Vorig jaar vierde het attractiepark uit Kaatsheuvel zijn zeventigste verjaardag. Het vormde de aanleiding voor deze bijdrage, die eerder is gepubliceerd in het tijdschrift In Brabant, jg. 13, nr. 4 (december 2022), p. 32-47. Bekijk het bijzondere fotoalbum.

Momenteel is in Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch Efteling: de tentoonstelling t/m 21 mei 2023 te zien.

Brabantse fotografie is een van de speerpunten van de Brabant-Collectie (gehuisvest in de Universiteitsbibliotheek Tilburg). De foto’s van de Tilburgse Rees Diepen (1925-2012) worden hier beheerd. Rees is vooral bekend om haar reportages kinderfotografie. Jarenlang was zij vaste medewerker bij het tijdschrift Ouders van Nu. Ze verwierf midden jaren zeventig landelijke bekendheid met haar taboedoorbrekende foto’s van gehandicapte kinderen.

Maar in het collectieve geheugen van onze lezers aan de Efteling staan toch duidelijk het Sprookjesbos en de kenmerkende vormgeving van Anton Pieck (1895-1987) en Ton van de Ven (1944-2015) centraal. De aanstelling van Van de Ven als creatief directeur in 1974 markeerde de omslag van het park. Voortbouwend op de formule van Pieck bouwde hij de Efteling uit tot een volwaardig attractiepark. Er kwamen de eerste overdekte attracties als het Spookslot (1978), Carnaval Festival (1984), Fata Morgana (1986) en Droomvlucht (1993). In 1981 volgde de eerste achtbaan: de Python.

Toch kregen we daarvan maar weinig foto’s binnen: kennelijk zijn ze lastig te fotograferen. Maar ze staan misschien ook wel minder voor wat de Efteling voor veel mensen representeert: het feest van de herkenning, gekoppeld aan steeds weer nieuwe, spannende ervaringen. Ook Anton Pieck hield het liever bij het Sprookjesbos, maar snapte dat het ‘snelle werk’ om commerciële redenen nodig was.

Heksenmuts, 1961. Beeld: Rees Diepen. Brabant-Collectie, Tilburg University

Met de vernieuwing veranderden en verdwenen ook zaken: Langnek kreeg een vriendelijker hoofd en het losjes op de legende van de heilige Genoveva van Brabant gebaseerde sprookje van het bruidskleed van Genoveva verdween, omdat de duiven niet langer geverfd mochten worden. Monsieur Cannibale en enkele onderdelen van Carnaval Festival werden gaandeweg als racistische karikaturen ervaren.

Het Spookslot werd in 2022 gesloten, omdat het niet meer zou voldoen. Duizenden mensen kwamen afscheid nemen en de gemeenteraad van Loon op Zand moest serieus vergaderen over het aanwijzen van het Spookslot als gemeentelijk monument. Een horrorattractie met de naam Danse Macabre komt ervoor in de plaats, waarmee, net als vaker in de Efteling, vernieuwing in een al bekend jasje wordt gegoten.

Sprekend verleden

In de rubriek ‘Sprekend verleden’ nemen we een duik in de rijke Erfgoedcollecties van Tilburg University. Deze keer blikken Jeroen Arts, Arnoud-Jan Bijsterveld en Emy Thorissen terug op het samenstellen van een bijzonder fotoalbum voor een zeventigjarige: De Efteling.

Jeroen Arts bewerkt historisch beeld- en geluidsmateriaal uit de regio en geeft het zo een nieuw leven.

Arnoud-Jan Bijsterveld is hoogleraar Cultuur in Brabant aan Tilburg University.

Emy Thorissen is kunsthistoricus en werkt als conservator Oude en Bijzondere Collecties bij de Brabant-Collectie en Universiteitsbibliotheek Tilburg en is beeld- en eindredacteur van het tijdschrift In Brabant.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.