TiU-applicatie overtuigt: bedrijf haalt reparatie terug naar Nederland

TiU-applicatie overtuigt: bedrijf haalt reparatie terug naar Nederland

Bedrijven deden de laatste decennia steeds vaker aan offshoring. Ze brachten hun productiewerk onder in lageloonlanden. Tilburgse onderzoekers ontwikkelden een applicatie waarmee duidelijk wordt of dat ook goedkoper en efficiënter is. Een groot Nederland bedrijf gebruikt het en trok de reparatieafdeling uit Polen terug naar Tilburg.

De applicatie weegt factoren als transportkosten, loonkosten en kwaliteit tegen elkaar af, om uitsluitsel te geven over wat goedkoper is. Productie in eigen land of bijvoorbeeld in China of Polen. Toch beslist de applicatie niet, maar geeft een gerichte indicatie. “Een ondernemer moet nog steeds ondernemen,” zei onderzoeker en ontwikkelaar van de applicatie Bart Dierynck eerder tegen Univers. En dat is precies wat ondernemers nu doen. Het in Tilburg gevestigde Smartwares Group, bekend van de merken Tristar en Princess, haalt productiewerk uit Polen terug naar Nederland, meldt het AD. Ze doen aan reshoring.

Het bedrijf vervoerde föhns en stofzuigers met een vrachtwagen van Tilburg naar Polen, om ze daar te repareren. Twijfels over de kostenbesparing en efficiëntie waren er al langer. Bovendien zaten ze bij de Smartwares Group met stijgende Poolse loonkosten en taalproblemen in hun maag. De tool van Tilburg University trok ze na twaalf jaar over de streep: het zou dertig procent goedkoper zijn. Anderhalf miljoen euro zou het bedrijf besparen door transportkosten, administratiekosten, lagere reparatietijden en lagere foutmarges.

Over het hele productieproces terugtrekken uit China denkt het Tilburgse bedrijf  niet serieus na. Directeur Wessel Boer:  “Dat is niet aan de orde, maar je weet natuurlijk nooit hoe de wereld er over 15 jaar uitziet.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.