Spotify Wrapped geeft ons een kijkje in de ziel

Spotify Wrapped is leuk én confronterend, ziet columnist Thomas Kaufmann. ‘Luisteren naar de juiste muziek zorgt voor een bepaalde status. Maar het vergaren van cultureel kapitaal via Spotify is lastig. Blijkt opeens dat je wel héél vaak geluisterd hebt naar Finest Girl (Bin Laden song).’

Decembermaand is lijstjesmaand. Verlanglijstjes, TOP 2000 en sinds een paar jaar Spotify Wrapped. Waarbij vooral Spotify elk jaar met tal van veranderingen lijkt te komen. Waar het op het begin slechts bij een rijtje van je meest afgespeelde nummers en artiesten bleef, geeft de app je inmiddels een hallucinerende presentatie om je te vertellen over die maand dat je wéér vooral geluisterd hebt naar psychedelische tropische nederpop.

Onschuldig, grappig zelfs. Maar ook ingewikkeld. Van Pierre Bourdieu hebben we lang geleden al geleerd dat culturele velden als literatuur en muziek ook sociaal geconstrueerd zijn. Of simpeler, luisteren naar de juiste muziek zorgt ook voor een bepaalde status. Met je TOP 2000 lijstje is dat nooit zo’n probleem.

Je selecteert gewoon een aantal oude artiesten, bij voorkeur dood, die het stempel van ‘goed’ hebben weten te krijgen van de overlevering. Daarvan kies je niet de voor de hand liggende ‘plaat’ (in december spreken we plots van platen, vanaf januari mag je weer liedje zeggen), maar kies je de net iets onbekendere track die online overigens nog steeds honderden miljoenen streams heeft.

Vervolgens vul je dat aan met een paar obscure nummers die je van een hip instagramkanaal gejat hebt en dan is het alleen nog maar hopen dat iemand anders wel gewoon de ballen heeft om op Linda, Jessica en Roos te stemmen.

Het vergaren van cultureel kapitaal via Spotify is een stuk lastiger. Die app confronteert je daadwerkelijk met je luistergedrag. Waardoor je opeens in de absurde situatie komt dat je midden september al rekening moet gaan houden met het feit dat je wel heel vaak geluisterd hebt naar het liedje Finest Girl (Bin Laden Song) van The Lonely Island.

Daar komt nog bij dat er in december ook nog een sloot mensen zich af gaat zetten tegen al die lijstjes. De ‘kijk hem eens interessant doen met zijn lijstje, daar zit toch niemand op te wachten’-mensen. Even los van het feit dat het op zichzelf al heel absurd is om het mensen kwalijk te nemen dat ze persoonlijke dingen delen op een sociaal medium, wil ik een oprechte lans breken voor de mensen die toch die lijstjes delen.

Ik vind dat écht leuk. Ik vind het interessant om te zien wat mensen luisteren. Een minuscuul kijkje in de ziel van veel mensen die ik, laten we eerlijk zijn, zelden spreek. Ik hoop ook dat ze het uitbreiden. Dat Spotify uiteindelijk in samenwerking met Netflix, NPO Start en de AIVD daadwerkelijk een soort Zomergastachtig beeld van de mensen de ether in knalt.

Tot die tijd ben ik echter dankbaar voor Spotify Wrapped en ben ik, geheel ongerelateerd, benieuwd wat een pink pilates princess strut popfase met je sociale mobiliteit doet.

Thomas Kaufmann is alumnus van Tilburg University.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.