Boekenpaus van campus nu Bierbrigadier

Koen Gijsbers sloot iets meer dan een jaar geleden de deuren van ‘zijn’ Studystore, waarmee een bekend gezicht van de campus verdween. Inmiddels heeft Koen een nieuwe onderneming in hartje centrum. Veel studenten zullen zijn nieuwe avontuur toejuichen: in plaats van studieboeken verkoopt hij voortaan speciaalbier.

Bijna een maand geleden heeft de voormalige filiaalmanager van de Studystore ‘de Bierbrigadier’ geopend. Zoals de naam doet vermoeden, draait het in deze winkel maar om één ding: bier. Ondanks dat het geen grote zaak is, verkoopt de Bierbrigadier ruim 300 verschillende bieren. Van de bekende merken tot aan flesjes met exotische etiketten. “En als ik meer ruimte had”, lacht Gijsbers, “zou ik er nog veel meer verkopen.”

Hoe kwam hij op deze carrièreswitch? “De Studystore op de campus sloot haar deuren. Daarmee kwam na acht jaar een einde aan mijn tijd op de campus. Ik heb vervolgens naar banen gezocht, maar in die branche lagen ze niet direct voor het oprapen. Ik besloot van bier, naast boeken mijn andere passie, mijn werk te maken.” En eigenlijk hebben boeken en bier heel veel met elkaar gemeen: “Er komen constant nieuwe boeken uit, dat is bij bieren ook het geval. Je hebt bij beide te maken met verschillende genres en stijlen, mensen hebben er een mening over. Je kunt er lekker over lullen.”

Boeken en bier, over beide kun je lekker lullen

Het verschil is echter dat de boekenmarkt onder druk staat, terwijl de markt voor speciaalbier almaar lijkt te groeien: “Sommige mensen denken dat de opleving van speciaalbier een hype is, dat verwacht ik niet. Je ziet dat mensen steeds meer op zoek gaan naar betere producten: biologische groente en goed vlees. Als je eenmaal een goed stuk kaas van de kaasboer gewend bent, dan stap je niet zomaar terug naar het goedkope alternatief uit de supermarkt. Datzelfde zie je gebeuren bij speciaalbier.”

Speciaalbier is geen hype

Ondanks dat de Bierbrigadier nog geen volle maand open is, weten de mensen de speciaalzaak al goed te vinden. “Er komen liefhebbers met specifieke wensen over de vloer, sommigen reserveren hun bestelling zelfs voordat ze langskomen. Maar voornamelijk zie ik mensen die gewoon een paar verschillende biertjes komen halen om te proeven. Dat is ook precies wat ik wil, persoonlijk contact maken en mensen helpen ontdekken wat voor bier er allemaal is.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.