Nasynchronisatie in reclame schrikt klanten af
Nasynchronisatie in reclame heeft een negatief effect op de houding van de kijker ten opzichte van zowel de reclame als het gepresenteerde merk. Ook de bereidheid om het product te kopen heeft eronder te lijden. Dat blijkt uit onderzoek van Debby Damen, waarop ze onlangs afstudeerde in de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen van Tilburg University.
Van nasynchronisatie is bekend dat het over het algemeen negatief gewaardeerd wordt door de kijker. Desondanks wordt het veelvuldig toegepast in Europese reclames. Het effect daarvan op de potenti?le klant is echter nog niet onderzocht.
Debby Damen onderzocht daarom het effect van nasynchronisatie op de houding van de kijker ten opzichte van de authenticiteit van de reclame en de woordvoerder daarin, de houding ten opzichte van de reclame en het merk, en het effect op de koopintentie. Dat deed ze door een Engelstalige reclame om te zetten in een Nederlandstalige, nagesynchroniseerde variant. Eenenzestig proefpersonen kregen ofwel drie originele en een nagesynchroniseerde variant te zien, ofwel vier originele reclames. Vervolgens beantwoordden ze een aantal vragen.
De nagesynchroniseerde reclame en de woordvoerder/ster in die reclame werden als onbetrouwbaar, incompetent, onnatuurlijk en niet authentiek beschouwd..Dat resulteerde in een negatieve houding ten opzichte van zowel de reclame als het merk in die reclame. De proefpersonen wilden de nagesynchroniseerde reclame niet vaker zien en vonden die saai en irritant. De negatieve merkattitude resulteerde ook in een negatieve koopintentie.